söndag 8 september 2013

Ångrengöring

Just precis en sån har jag köpt. En alltiallo manick vars användningsområden endast begränsas av fantasin. Först ut var duschen med dess skitiga fogar. Jag öste på med rengöringsmedel, sen fick ångan göra resten. Helt okej resultat men tro inte att man slipper gnugga om man vill ha det riktigt rent. Den som uppfinner en fogrengöring utan gnugg kommer att bli rik, jag lovar.

Sen duttade jag lite i köket och det var ingen hit, fast jag kan inte påstå att jag gick all in direkt, tappade sugen rätt fort. De små spåren i skjutdörrspartierna var riktigt skitiga, och där gjorde den susen. Likaså golven med hjälp av golvmoppen, den vita trasan var mer svart efteråt. Fönstren och spegelgarderoben, oj oj oj, här var den effektiv. Tror aldrig jag lyckats få spegelgarderoben riktigt ren någon gång tidigare, här fullständigt hoppade smutsen rakt in in ångtrasan. Varenda liten flugskit försvann i ett nafs och fönstren är skinande. Likaså spindelskiten på fönsterblecken (som för övrigt knappt släppte med svinto) Handdukarna var dock bara att slänga, äckelvarning på dom. Sist ut - bilen. Bara att slippa dammtrasan och vattenhinken var ju kalas. Extra plus att man snabbt kan dra över klädseln och få bort eventuella fläckar där. Näst på tur står soffan, den har jag inte hunnit med.

Så en liten sammanfattning. Sex olika tillbehör gör att den kan användas på massor av ställen. Den är vidrigt otymplig, en kort sladd som man ska hitta eluttag till och så ska manicken följa med en överallt, ut genom fönstren, in i bilen osv. Det är ju som en liten dammsugare och man blir ju vansinnig när den inte rullar som man vill. Men skit samma, resultatet blir strålande på de allra flesta ställen, det går mycket fortare och man slipper framförallt att gno. Renare hus, piggare städerska. Hurra tycker jag!