måndag 16 november 2015

Spiral

Obs - Känsliga läsare varnas, läses på egen risk..

Tid på Mvc idag för uttag av hormonstav i armen och insättning av spiral. Kan väl inte vara så farligt tänkte jag. Tjena. Femtioelva kalla verktyg i olika former, alla gjorde ont på olika vis. Kändes som att livmodern skulle åka ut där ett tag. Långt ifrån behagligt. Efter en evighet sa hon till slut att det var klart och att jag kunde resa mig upp. Fick bara fram "det går inte, jag håller på att svimma, har du en spypåse". Sen försvann allt blod från mitt huvud och jag låg och kallsvettades där på britsen. Att jag var troslös gjorde ju inte saken bättre, om man säger så. Sen kom massa blod. Behöver jag skriva mer :)

Men hon var så snäll och förstående, det här kunde visst hända i sällsynta fall fick jag veta. Att man drabbades av blodtrycksfall, yrsel och illamående vid insättningen. Efter ytterligare en evighet fick jag på mig mina kläder och kunde vila upp mig i väntrummet innan jag körde vidare till jobbet. Nu får den lilla saken banne mig vara snäll mot min kropp, nu när den väl är på plats. Hormonmängden i denna (jaydess) ska visst bara motsvara 6 minipiller om året. Det låter bra tycker jag!