måndag 3 december 2018

Första advent & liverapportering

Första advent, du härliga juletid. Långfrukostar till vinterstudion och nybakade scones. Sant faktiskt, vi fick ett ryck när Daniel och Maria kom inom på sin förmiddagspromenad. Kände mig som en riktigt huslig fru även om det var Linus som bakade :)



I lördags var vi på joyvoice-konsert i stan och efteråt gick vi till Nivå med Linus syster och sambo. En drink och tidiga bussen hem blev istället party party på Nivå till midnatt. Men alltså, vi hade så jäkla kul och tiden går ju rysligt fort då.

Söndagen skulle jag ändå tillbringa i ishallen där jag ansvarade för livrapporteringen av Kaspers match. Som hockeyförälder är man aldrig sysslolös ;)
Den här liverapporteringen ska göras vid varje hemmamatch och det är en hel vetenskap. Jag var där 1,5h innan matchstart och hann precis med alla förberedelser. Laguppställningar ska läggas in, rätt nummer på rätt spelare samt underskrifter från båda lagens tränare. Sen drar själva liverapporteringen igång och det krävs fokus. Hooking, tripping, cross checking, vilken spelare blev utvisad, vilket tid, hur länge, vem gjorde målet, vem gjorde assist. Och när matchen är över ska man jaga domare för underskrifter, lämna ut matchstatistiken till tränarna och lägga alla originalhandlingar i kansliets postfack. Lägg till strulande skrivare och kasst wi-fi. Nu är det bara jag och några föräldrar till i Kaspers lag som gått utbildning för detta så jag lär ha att göra framöver. Är trots allt glad att jag slapp klocka och speakeruppdragen.